"Се Жених грядет" (“Ето, Женихът идва“) – пее Църквата след залез слънце в първите дни на Страстната седмица. Тогава във всички православни храмове се изпълнява умилителното Последование на Жениха – едно от най-покайните и тъжни богослужения, свързано с притчата за десетте девици. (Последованието се нарича така, защото първото песнопение, което се изпълнява на него, започва с думите „Се Жених грядет”.)
По традиция в София това чинопоследование се изпълнява съборно в митрополитската катедрала „Св. Неделя“.
На 22 април, в навечерието на Велики вторник за втори поред път, вълнуващото великопостно богослужение бе предстоявано от Негово Преосвещенство Белоградчишкия еп. Поликарп, викарий на Софийския митрополит, с когото съслужиха ставр. ик. Мина Минчев, предстоятелят на храма и храмово духовенство.
Загърбили светските грижи и отдали се на особено благоприятното време за духовно издигане, десетки християни се събраха в първия ден на Страстната седмица в храма, за да отправят духовен взор към Спасителя, Който не престава да иска да ни привлече към Себе Си.
В този ден се чете притчата за десетте девици (Мат.25:1-13). В тази притча се говори за пет мъдри и пет неразумни девици. Под пет мъдри девици се подразбират петте вътрешни органи на чувствата, които разумно управляват външните чувства и властват над тях. Тези вътрешни органи на чувствата събират светлина в продължение на целия живот на човека и тази светлина остава в душата, и свети и тогава, когато смъртта дойде и отнеме земното битие. Светилниците в тази притча символизират телата, а маслото (елей) – милостта / идва от гр. ез. „милост"/.
Молитвено участие във вечерното богослужение взе Негово Светейшество Софийският митрополит и Патриарх Български Неофит, архимандрит Василий, протосингел на Софийска митрополия и свещенослужители.
Вълнуващите покайни песнопения в тези дни се редуват с голям брой четива, като кулминацията на вечерното богослужение е изнасянето на иконата на Христовите страдания.
„Виждам Твоя чертог украсен, Спасителю мой – пеят певците, – и нямам дреха да вляза в него. Просвети облеклото на моята душа, Подателю на светлината, и ме спаси!"- се казва при тъжното и тържествено изнасяне на икона със Страдащия Христос.
Покайните песнопения бяха изпълнявани от изявени църковни певци, ръководени от ик. Кирил Попов.
Пред Честния образ на Жениха, трикратно се поклониха първо духовниците – Негово Светейшество патриарх Неофит, еп. Поликарп, свещениците, а после и миряните.
В края на богослужението ставр. ик. Мина Минчев запозна многобройните присъстващи с богослужебната програма за следващия ден.
ЗА ПО-БОГАТ СНИМКОВ МАТЕРИАЛ НАТИСНЕТЕ ТУК – 1
ЗА ПО-БОГАТ СНИМКОВ МАТЕРИАЛ НАТИСНЕТЕ ТУК – 2
В светия Велики вторник спомняме притчата за Десетте девици. За предмет на тая притча Господ Иисус взел един тогавашен местен обичай – младоженците да бъдат посрещани от девойки, носещи запалени лампади. Така младоженците тържествено са били въвеждани в брачния чертог и придружаващите ги са участвали в сватбеното пиршество.
Господ Иисус е представен в притчата като жених на Църквата. Дошло времето, когато според Неговите пророчески думи, Женихът трябвало да се отнеме от сватбарите (
Мат. 9:15), т. е. когато Христос трябвало да бъде хванат и предаден на мъчение и смърт. А това са тъкмо дните на Страстната седмица. Затова очевидно е наредено тая притча да се чете тъкмо днес. По тая причина и богослужението през първите три дни на Страстната седмица се нарича „Последование на Жениха“.
Основната мисъл на притчата е духовното бодърстване, което се предпоставя от неизвестността на Второто Христово пришествие и на собствената наша смърт, а също и от необходимостта винаги да бъдем готови за посрещането на Господа и за смъртния час. Тази е главната идея и на тропара на утрената през първите три дни от Страстната седмица: „Ето Младоженецът иде в полунощ и блажен е оня раб, когото Той намери буден. Недостоен пък е оня, когото намери заспал. Затуй, внимавай, душо моя, да не те налегне безгрижен сън, та да не би да бъдеш предадена на смърт и да останеш вън пред затворените врати на Божието царство, но стресни се прочее и казвай: „Свят, свят, свят си Боже, чрез Богородица помилуй ни!“
Притчата за десетте девици разкрива и друга една мисъл: значението на милосърдието за влизането в брачния Христов чертог – Небесното царство (Мат. 22:2). Петте неразумни девици са били също чисти и девствени както и другите техни пет дружки. Ценно, наистина, е девството, но само то не е достатъчно за нашето спасение. Нужна е преди всичко дейна и състрадателна любов (Мат. 25:34-36). А тъкмо това е липсвало на петте неразумни девици, защото не им стигнал елей в светилниците. А думата „елей“ на гръцки означава не само масло, но и милост. Неразумните, при това не проявили и духовна бодрост, поради което и били заспали. А това ще рече, че смъртта ги е намерила неподготвени. И когато среднощ се чул вик: „Ето Младоженецът иде! Излезте да го посрещнете!“ – те се събудили и, като видели че маслото им се привършило и светилниците им почнали да гаснат, поискали от мъдрите да им дадат от своето масло. Те обаче им отказали, за да не би да не стигне и на тях и ги пратили при продавачите да си купят, т. е. да идат при бедните и нуждаещите се и да проявят към тях милосърдие. Когато обаче те отишли да си купят масло, ето Младоженецът пристигнал. Будните девици Го посрещнали и влезли заедно с Него в брачния чертог, и вратите след тях се затворили. След това дошли и другите девици, почнали да хлопат на вратите и да викат: „Господине, Господине, отвори ни!“ В отговор на техния призив се чул отвътре глас: „Истина, истина ви казвам, не ви познавам!“ И тъй бъдете будни – завършил притчата Си Господ – защото не знаете ни деня, ни часа, когато ще дойде Син Човечески“ (Мат. 25:13)!
Поуката от притчата е ясна:, ние трябва да бъдем винаги готови да посрещнем Небесния Жених Господ Иисус Христос, при второто Му славно пришествие, защото не знаем кога то ще стане. Трябва да бъдем също готови и за смъртния час, защото и той ненадейно ще дойде като нощен крадец. Особено пък трябва духовно да бодърствуваме в тия дни на Господните страдания. Оня, който не полага грижи да поддържа в изправност своята духовна лампада с достатъчен запас от елей, т. е оня, който не проявява милост към своите страдащи братя, той няма да влезе в Небесното царство.
Младоженецо Xристе, направи ни участници заедно с мъдрите деви в Твоето Небесно царство и ни причисли към избраното Твое стадо, защото си благ и човеколюбец! Амин!
Източник: „Синаксар – празнични четива от Триода и Пентикостара“, Превел и преработил: † Макариополски епископ д-р Николай, Синодално издателство, С. 2011
Views: 0