На 5 януари – Водици, Негово Светейшество Софийският митрополит и Български патриарх Даниил отслужи божествена света Литургия в храм „Св. вмчк Димитър“ в гр. Радомир, Радомирска духовна околия.
С Негово Светейшество съслужиха Негово Преосвещенство Браницкият епископ Пахомий – първи викарий на Софийския митрополит, архимандрит Йоан – протосингел на Софийската света митрополия, архимандрит Никодим, иконом Александър Стоев – архиерейски наместник на Радомирска духовна околия, свещеник Иван Димитров, свещеник Красимир Каменов и йеродякон Вартоломей.
Песнопенията в богослуженията бяха изпълнени от певци под ръководството на иконом Петър Славов.
По църковна традиция за празника Водици бе отслужен Велик водосвет.
В края на богослужението патриарх Даниил произнесе слово за предвечния Божий план за спасението на човека чрез Въплъщението на Словото Божие и тайнството на Неговото Кръщение във водите на река Йордан от св. Йоан Предтеча:
Покайте се, защото се приближи Царството Небесно (Мат. 3:2). С тези думи се обръщал св. Йоан Кръстител към израилския народ, когато наближило времето да се открие Господ Иисус Христос пред света.
Първоначално Рождество Христово и Богоявление – Кръщение Христово са се празнували заедно, но постепенно се оформят като два отделни празника, затова и ние сме още в радостта, възвестена от ангелите за Раждането на Спасителя.
Иисус Христос се яви не само като човек, но стана начало на обновлението и спасението на човеците.Човешкият род отпадна от Бога след грехопадението на нашите прародители и ние – всички човеци, които се раждаме от тях, онаследяваме последиците от първородния грях.
Видно е, че когато в семействата родителите се предават на разни грехове, плодът, който майката носи в утробата, се уврежда. Детенцето не е виновно за действията на родителите, но Бог е дал свобода и ако те я употребяват не по любов и грижа за рожбата си, то действията им имат последици за детето. Така и ние не сме виновни за първородния грях, за непослушанието, неверието и неразкаяността на нашите прародители, но всички търпим последиците от греха им като се раждаме отделени от Бога, мъртви за духовния живот според думите на Господ към Адам и Ева: „В който час вкусите от плодовете на дървото за познаване на добро и зло, бездруго ще умрете“ (срв. Бит. 2:17).
След грехопадението човешкият род се нуждае от спасение, което обаче не се състои само в това човек да има знанието, че Бог е всемогъщ и всичко изпълва. За да можем да Го доближим и да разберем със съществото си Кой е Той, е било необходимо Сам Той да ни се открие и да дойде при нас.
Въпреки, че още преди създаването на света Господ е предзнаел, че нашите прародители ще злоупотребят със своята свобода, не им е отнел възможността да постъпят така, както сами желаят. Ето колко велико е достойнството на човека!“.
За първородния грях и последиците от него, за Божията любов към падналото човечество и неговото спасение патриарх Даниил каза:
„По Своята любов Бог е дал всичко на човека, украсил го е с божествени дарования, за да бъде съвършен образът Божий в него. Затова и отговорността за грехопадението е на самия човек. Доколкото злоупотребяваме с дадената ни от Бога свобода, дотолкова носим и последиците от своите действия.
Но Бог не оставил венеца на Своето творение – човека. Предвечно знаел как ще го възстанови и ще даде възможност за спасението на целия човешки род, за да се изпълни замисълът Му за него – да бъде образ и подобие Божие, да обитава Бог в човека и чрез човека благостта Му да стига до всички твари. Знаел е, че предвечното Слово Божие ще се въплъти, ще стане Човек и чрез Богочовешката личност на Господ Иисус Христос ще се извърши спасението на човешкия род. Той стана нов Човек, в Kогото няма грях и в Kогото Бог и човек са съединени в неразлъчно единство. Личността на Господ Иисус Христос – това е обоженият човек, истинният образ Божий.
Чрез благодатната Си сила още преди за започне Своята проповед Господ дойде на река Йордан и прие кръщение от св. Йоан Предтеча, когото Сам беше изпратил, за да подготви народа за идването Му на земята. Бог му беше казал: „Над Когото видиш да слиза Светият Дух, Този е Спасителят на света, Който кръщава с Дух Светий“.
От ранните си години св. Йоан Кръстител живял в пустинята, бил е познат на израилтяните като богобоязлив, праведен човек. Затова, когато се обърнал към народа с думите „Покайте се, защото се приближи Царството Небесно!“ народът се вслушал и множество хора се стичали при него. Учел ги на покаяние, на деятелна любов: „…който има две ризи да даде на този, който няма…“.
Тогавашните митари именно затова не са били приемани от хората, защото безогледно са се грижили за своите интереси и се отнасяли жестоко със своите сънародници. Но ето, че те също чули проповедта за покаянието и отивали при св. Йоан Кръстител, който ги съветвал нещо простичко – да събират само онова, което им е определено без да притурят от себе си задължения върху народа. За всеки е възможно да изпълни този призив – единствено като се стреми да не уврежда своя ближен. Това е проявление и на любовта към ближния.
Но, ако ползваме егоистично материалните придобивки; ако привързваме сърцето си към имуществото дотолкова, че да не се интересуваме от това, какво се случва с човека до нас, то ние не можем да познаем Бога, Който ни е обещал вечност.
Простичките думи на св. Йоан Кръстител, които са валидни за всички хора през всички векове, са подготвяли израилтяните да приемат в сърцата си Господа Иисуса Христа. И сега, ако се вслушаме в призива за покаяние, можем да изправим пътеките към Господа в нашите сърца, да станем готови да чуем Словото Божие и да приемем Божията благодат, огънят, който Господ донесе на земята“.
За смисъла и значението на Великия водосвет Негово Светейшество поясни:
„Великият водосвет в навечерието на Богоявление изобразява в същността си това, което Господ извърши с потапянето Си в река Йордан. Израилтяните се кръщавали като изповядвали греховете си на св. Йоан Кръстител, след което той ги потапял във водата. Това потапяне символизира умирането за греха и раждането за новия човек.
Господ Иисус Христос не е имал грях, но се е кръстил от св. Йоан, за да бъде засвидетелстван пред народа чрез думите на Бог Отец, Който казва Този е моят възлюбен Син, в Когото е моето благоволение (Мат. 3:17), а св. Йоан Кръстител, виждайки Дух Светий да слиза над Христос във вид на гълъб, свидетелства ето, Агнецът Божий, Който взима върху Си греха на света (Йоан 1:29).
Със Своето кръщение Господ освети водното естество, даде възраждаща сила за обновлението чрез вода на човешкия род и на цялото творение. Казал е: „Който не се роди от вода и дух, не може да влезе в Царството Небесно“ (срв. Йоан 3:5).
Осветената вода, в която се потапяме при светото Кръщение, очиства душите и телата ни от първородния грях, а в тайнството Миропомазване получаваме печата на дара на Светия Дух, Който от този момент подкрепя душата, дава ѝ сили да живее благочестиво по Христовите заповеди, въдворява в нея Христовия мир и ѝ помага да се стреми към придобиването и усвояването на благодатта, получена в светото Кръщение. Затова то е началото на нашия християнски живот, след което ставаме част от богочовешкия организъм, част от Тялото Христово“.
На присъстващия народ патриарх Даниил пожела:
„По Своето човеколюбие Бог да просвещава нашия ум, да укрепва духовните и телесните ни сили, за да Го следваме, да живеем със словата, които ни е завещал, да се радваме на общение с Него, за да наследим това единение с Бога в Небесното Царство“.
След богослужението Негово Светейшество бе поканен на скромна трапеза в приемния салон на общ. Радомир, където бе посрещнат от кмета на града г-н Кирил Стоев, зам.-кмета г-жа Станислава Генадиева и общински съветници.
Текст: Михаил Тасков
Снимки: Весела Игнатова
ЗА ПОВЕЧЕ СНИМКИ НАТИСНЕТЕ ТУК
Views: 209